Här får du några goda råd och praktiska upplysningar inför ditt veterinärbesök
- Det är bra om du har med giltigt försäkringsbesked eventuellt hundpass och legitimation. Stamtavla behövs inför besiktning, vaccination, ögonlysning och höftledsröntgen.
- Vi vill att du har ditt djur kopplat eller i bur när ni kommer.
- Det är bra om du kommer med en väl rastad hund, framförallt patienter som ska bli inskrivna och som stannar under dagen. Detta gäller dock inte om din hund eller katt ska undersökas med ultraljud, det är då viktigt att ha en välfylld urinblåsa, för att kunna utföra undersökningen på ett korrekt sätt.
Anmäl dig i receptionen när du kommer. - Viktigt: Kommer du med ett djur med misstänkt smitta, ex diarré, kräkningar, klåda eller hosta? Låt då ditt djur stanna i bilen eller ute medan du anmäler dig i receptionen. Du får sedan gå in via en "egen" entré, utan att möta andra djur.
-
Ev återbud lämnas så snart som möjligt. Återbud inkomna senare än 24 h och ej avbokade tider debiteras. Återbud lämnas via vår växeltelefon.
Utfodring
Maten är av stor betydelse för djurens välbefinnande och tillfrisknad. Vi lägger stor omsorg vid att få patienterna att äta bra under sin vistelse hos oss. Vissa sjukdomar kräver speciellt anpassat dietfoder. Råd om fortsatt utfodring får ni när patienten skrivs ut.
Undersökning och behandling
Varje dag undersöker veterinären patienten för att kunna göra en bedömning av vilka undersökningar och behandlingar ditt djur behöver för att kunna bli frisk eller för att rätt diagnos ska kunna ställas. Om något större ingrepp eller undersökning, som inte är planerat, skulle behöva göras så kontaktar vi dig först för att stämma av detta med dig.
Besök
De flesta patienter finner sig väl tillrätta på djursjukhuset. Ibland känner ni som djurägare ändå ett behov av att komma och hälsa på och naturligtvis är ni välkomna. Tänk bara på att besök kan skapa mer oro än lugn när patienten lämnas igen. Det kan därför vara bättre att avstå. Vi kontaktar dig alltid om ditt djur skulle bli akut sämre. Alla besök skall ske i samråd med veterinär eller sköterska.
Telefontider
Varje dag ringer vi till dig för att informera och stämma av om vidare utredning- eller behandlingsplan för ditt djur. Ibland kan det dröja till sen eftermiddag innan vi ringer på grund av att vi till exempel inväntar svar på blodprov eller ultraljudsundersökning.
I de fall ditt djur skall opereras så ringer vi efter att operationen är klar och meddelar hur det har gått. Om ditt djur skulle bli akut sämre under inskrivningen ringer vi alltid upp direkt.